Cum propui o carte unui editor

Cel puțin la fel de important ca scrisul unei cărți e felul în care transmiți propunerea către edituri. O să începi, probabil, cu o idee elementară a subiectului. Trebuie să rafinezi această idee într-un mic concept care să atragă atenția agenților, editorilor și, în cele din urmă, a cititorilor. Iată 3 întrebări pe care trebuie să ți le pui atunci când scrii propuneri. Exemplul de mai jos e valabil în special pentru autorii de nonficțiune, care pot previziona strategic un proiect de la bun început, fără să se bazeze prea mult pe atingerea muzei:

  1. Pentru cine e cartea?

Încearcă să-ți imaginezi persoana ideală căreia i-ar plăcea cartea ta. Fii cât poți de exact. De exemplu, să zicem că scrii o carte despre psihologie. Mulți cititori diferiți cumpără cărți despre psihologie. Este cartea ta potrivită pentru studenții de la universitate care au nevoie de un manual, pentru bărbații de vârsta a doua care trec printr-un divorț, fetele de liceu care se confruntă cu probleme de încredere în sine, profesori sau oameni din marketing etc.?

Fiecare nișă de cititori are nevoi, probleme și interese diferite. Trebuie să știi pentru cine scrii ca să creezi o carte care să-i atragă. De fapt, ai putea să încerci să scrii propuneri adresate diferitelor categorii de public înainte să o alegi pe cea mai promițătoare.

  1. Ce-i oferă cartea ta cititorului ideal?

Uită-te la celelalte cărți pe același subiect care se adresează aceleiași categorii de public. Va avea cartea ta o contribuție originală? Ai o experiență unică pe care vrei să o împărtășești, o teorie nouă sau un mod nou de a prezenta informația?

Întreabă-te cum le poți oferi cititorilor tăi un avantaj puternic. O să-i ajuți să înțeleagă sau să facă ceva mai bine? O să le oferi o experiență unică, cum ar fi o perspectivă asupra unei părți de lume, o profesie, o epocă sau un stil de viață la care n-au avut acces?Sau poate o să le oferi un exercițiu amuzant sau un joc?

Multe bestselleruri se bazează pe o idee simplă, unică și utilă care poate fi exprimată în câteva cuvinte sau chiar un titlu (The One-Minute Manager, 30-Minute Meals, The Courage to Heal, The Tipping Point). În anumite genuri, cum ar fi umorul, vocea ta unică și perspectiva personală îți vor face cartea specială.

S-ar putea să-ți ia destul de mult timp și proces de gândire până să găsești ideea de carte. E posibil să-ți dorești să testezi mai multe versiuni cu potențialii cititori care seamănă cu publicul tău ideal, înainte să o finalizezi.

  1. Ce altceva face cartea ta specială?

Odată ce-ai găsit conceptul, verifică ce alte avantaje unice poți să aduci cărții tale. Ai calificările și experiența care să te facă persoana cea mai potrivită să o scrie? Sau vei intervieva persoane cu calificări și experiență unice sau poate vei lansa o cercetare nouă sau originală pe marginea subiectului? O să găsești un format unic sau ilustrații? Ai găsit experți sau celebrități care să-ți susțină cartea public?

Odată ce-ai pus cap la cap toată informația asta, ești gata să-ți scrii propunerea de carte. Iată câteva secțiuni pe care le conține, de obicei, o astfel de propunere:

  • Prima pagină conține: “Propunere pentru [titlul cărții]”, iar dedesubt “de [numele autorului]”.
  • În dreapta jos, scrie-ți numele și datele de contact (adresă, e-mail, număr de telefon).
  • Rezumat: este o secțiune de 1-2 pagini care se oprește asupra celor mai puternice avantaje competitive ale cărții tale: conceptul central, beneficiile pe care le aduce, calificările tale unice și orice altceva face cartea ta să pară interesantă sau eternă. Dacă potențialul pieței e imens, menționează și acest aspect. Poți să incluzi și o mică explicație despre felul în care vei îndeplini promisiunea pe care o faci cititorului.
  • Despre autor(i): aici incluzi cele mai bune motive pentru care o carte scrisă de tine s-ar vinde. Cele mai importante argumente sunt:
    • Calificările: pot include diplome academice, experiență personală sau profesională sau orice altceva te face potrivit să scrii această carte. La modul ideal, ele ar trebui să aibă legătură cu subiectul pe care l-ai ales. Pune la început cele mai relevante calificări.
    • Platforma ta de cititori (dacă ai una): adică potențiala comunitate pe care ai construit-o deja cu alte sărți sau articole, în social media, pe bloguri, în apariții în presă etc. O comunitate deja existentă sau un număr mare de fani se traduc în potențiale vânzări. Dacă nu ai o platformă, poate fi util să începi să construiești una înainte să abordezi editurile.
  • Despre piață: descrie nișa de public căreia te adresezi oferă informații care să arate că piața e mare sau în creștere. De exemplu, dacă scrii o carte despre colecționarii de timbre, încearcă să găsești statistici despre câți colecționari de timbre există și despre cât de popular redevine acest hobby. Asta îl va ajuta pe editor să estimeze potențialul de vânzare.
  • Concurența: aici prezinți titlurile celor mai bine vândute cărți care seamănă cu cea pe care o propui. Vrei să arăți că există cerere de informație pe acest subiect. Dacă nu există bestselleruri, înseamnă că s-ar putea să nu existe piață. Prea multe, ar putea sugera că piața e deja saturată. Așa că încearcă să găsești o zonă de echilibru. De asemenea, explică prin ce se diferențiază cartea ta de concurență.
  • Marketing: autorii trebuie să contrinuie la propriul marketing, așa că în această secțiune vei sublinia ce ești pregătit să faci ca să-ți promovezi cartea. O să mergi într-un turneu de promovare? Vei face o campanie în social media? O să mergi la emisiuni radio? O să te adresezi organizațiilor care există pe această nișă? O să publici articole pe același subiect? O să faci sau ai deja un blog pe tema respectivă? Ai un site cu trafic substanțial?
  • Cuprinsul cărții: aici enumeri capitolele pe care le va include cartea ta, în ordinea în care le previzionezi.
  • Rezumatele capitolelor: oferă un scurt rezumat al fiecărui capitol, subliniind avantajele pe care cititorul le va obține din fiecare. Rezumatele ar trebui scrise într-un stil apropiat de cel al cărții în varianta finală.
  • Capitol de probă: oferă o mostră de capitol. Poate să fie oricare dintre capitolele cărții, nu neapărat primul. Scopul e să demonstrezi că poți să scrii bine. Ca lungime, ar trebui să fie cam 10% din totalul cărții.
  • Secțiuni opționale:
    • Detalii de producție: dacă vrei în cartea ta ilustrații sau un format special, ar trebui să descrii cum vezi lucrurile. Dacă vrei să incluzi artă sau fotografii, oferă câteva mostre legat de cum vei obține drepturile pentru reproducerea lor.
    • Susținere înaintea publicării: dacă ai deja susținere, poți să o incluzi în această secțiune.
    • Appendix: aici poți să incluzi CV-ul tău complet, copii ale articolelor care s-au scris despre tine, articole care demonstrează relevanța subiectului, informații despre afacerea ta, recenzii ale altor cărți pe care le-ai scris, orice altceva care ar putea să întărească ce ai trecut deja în propunere.

După cum vezi, să scrii o propunere poate să te ajute să ai o imagine clară a oricărei cărți pe care intenționezi să o scrii, despre publicul ei și despre avantajele pe care i le oferi. O să știi cum vrei să-ți promovezi cartea și să-ți consolidezi platforma. Și o să ai un avantaj când începi. O să fii bine pregătit să vorbești cu încredere despre cartea ta cu agenții și editorii.

Cum propui o carte unui editor